השתלת שיניים שנכשלה: למה זה קורה וכיצד מטפלים?

השתלת שיניים היא אמנם הליך רפואי משנה חיים, אך כאשר היא מתבצעת לא נכון, היא עלולה לגרום לדחיית השתלים וכתוצאה מכך – לכאבים ולאי נוחות. מה הסיבוכים האפשריים בהשתלת שיניים? כיצד מטפלים בשתל דנטלי שנדחה וגורם לזיהום? ואיך נמנעים מראש מכשלון ההשתלה? סקירה מפורטת

השתלת שיניים היא הליך רפואי אשר ממשיך לצבור תאוצה בשנים האחרונות, עם התקדמות הטכנולוגיה וההבנה כי רמת החיים ללא שיניים או עם שיניים תותבות אינה מספקת.

השתלת שיניים ביום אחד היא הפתרון האולטימטיבי לשיפור איכות החיים, גם במצבי קיצון של חוסר עצם, אך מה קורה כאשר השתלת שיניים אינה עולה יפה, והשתל הדנטלי כואב או מתנדנד?

הסיבוכים האפשריים בהשתלת שיניים

כדי להבין מהו פירוש השתלת שיניים שנכשלה, יש להכיר, אפילו באופן הבסיסי ביותר, את שלבי הליך השתלת השיניים הסטנדרטית המוצלחת.

במהלך השתלת השיניים, נעקרות השיניים שאינן מתפקדות כיאות בפה (אם יש בכך צורך). לאחר מכן, רופא השיניים מעגן אל עצמות הלסת של המטופל שתלים דנטליים – הברגות מתכתיות באישור על ידי משרד הבריאות. בהמשך, על ההברגות הללו מותקן גשר דנטלי שלמעשה מחזיק ומייצב את מערכת הכתרים שמחליפה את מערכת השיניים הקודמת של המטופל.

השתלים הדנטליים, אם כך, עוברים מעצם הלסת דרך החניכיים החוצה, אל הגשר הדנטלי המורכב בחלל הפה.  אך מאחר שרקמת החניכיים היא רקמה עדינה ורגישה, המעבר הזה הוא קריטי עבור הצלחת ההליך. במקרה בו אפילו שתל דנטלי אחד פוצע את רקמת החניכיים, יוצר בה גירוי כלשהו או אפילו נחשף החוצה אל חלל הפה – עלולה להתפתח דלקת חניכיים כרונית, אשר תלך ותחמיר עם הזמן ותביא בסופו של דבר לדחיית השתל.

השתל הדנטלי שנכשל הוא למעשה שתל "מודלק" בדלת חניכיים, ועקב כך, יוצר כאבים ואי נוחות בפה המטופל.

במקרים רבים, מטופלים אשר סובלים מסיבוך כזה בהשתלת שיניים, מסתכנים בחוסר יכולת לתפקד כראוי, וכך, בנסיון לשקם ולשפר את איכות החיים, היא למעשה נפגמת שוב.

המצב הזה עלול לתסכל ולגרום למטופל סבל רב, גם מהבחינה הפיזית וגם מהבחינה הנפשית.

השתלת שיניים

דרכי הטיפול בהשתלת שיניים שנכשלה

במקרה בו השתלים הדנטליים לא נקלטים בעצמות הלסת באופן הנכון על פי הסטנדרט הרפואי וחיי היומיום של המטופל נפגמים, יש לפעול באופן מיידי בכדי להתגבר על כשלון ההשתלה באמצעות שלושה שלבים:

שלב 1: טיפול בדלקת החניכיים

מאחר שדלקת החניכיים המתעוררת פוגעת במטופל, יש לטפל בה מוקדם ככל האפשר, כדי לחסוך למטופל כאב וסבל ולמנוע סיבוכים וזיהומים נוספים בהמשך. בדרך כלל יספק רופא השיניים למטופל טיפול אנטיביוטי שיסייע בסילוק הזיהום המקומי והורדת הנפיחות באופן משמעותי.

חשוב לזכור כי הטיפול האנטיביוטי אמנם מקטין את הדלקת אך אינו מטפל בגורם לה, ולכן ביצוע שלב זה אינו מספק בכדי להתגבר על השתלת שיניים שנכשלה.

שלב 2: אבחון הסיבה לכישלון

לאחר טיפול החירום בדלקת החניכיים והפחתת התסמינים אשר גורמים למטופל סבל ואי נוחות, כדאי לאבחן את הסיבה לכשלון ההשתלה על ידי רופא שיניים בעל נסיון רב בהשתלות שיניים.

כדי להמנע מלחזור על הטעות בתיקון ההשתלה שנכשלה, על הרופא לבצע בדיקה מדויקת על ידי הדמיית CT המלווה בבדיקה פיזית של חלל הפה.

שלב 3: ביצוע השתלת שיניים חדשה

נסיונות תיקון להשתלת שיניים שכשלה בדרך כלל אינם עולים יפה, מאחר שקיים קושי בשינוי האינטראקציה של החניכיים הפגועים עם השתל הדנטלי שחדר לרקמתן.

יתכן גם שהשתל הדנטלי ממוקם לא נכון. לכן, מומלץ לבנות תכנית טיפול חדשה ומקיפה ללסת בה נכשלה ההשתלה ולבצע אותה מחדש בכדי להמנע מתיקונים חוזרים ונשנים.

wiz banner

כיצד ניתן להקטין את הסיכונים לכשלון השתלת השיניים?

• בחרו ברופא שיניים מנוסה ואמין – השתלת שיניים היא אמנם הליך רפואי ואסתטי פופולארי בארץ, אך כמו בכל תחום, כדאי לבצע סקר שוק בטרם הבחירה לבצע את ההשתלה אצל רופא מסויים. סביר שרופא שיניים מנוסה, מיומן ובעל רזומה עשיר ידע להתאים את השתלים הדנטליים ללסת המטופל באופן אישי על ידי בניית תכנית טיפולית ייחודית, ברגישות הרפואית ההכרחית.
  • הודיעו לרופא שלכם על כל רגישות בחניכיים – אם סבלתם בעבר או שאתם סובלים בהווה מדלקות חניכיים, רגישות בחניכיים ובשיניים או כל בעיה אחרת אשר נדמית לכם רלוונטית להליך השתלת השיניים, ספרו לרופא השיניים עליה. ככל שיהיה לרופא השיניים יותר מידע לגבי ההיסטוריה הדנטלית שלכם, כך גבוהים הסיכויים שיצליח לבצע בהצלחה את השתלת השיניים.
  • בצעו את השתלת השיניים ביום אחד – במקרים בהם קיים חשש גבוה לסיבוכים בהשתלה, עדיף לבצע את כולה ביום אחד בכדי להמנע ממספר פרוצדורות כירורגיות בשלבים, אשר גורמות לא פעם לזיהומים חוזרים ונשנים ולטראומות נפרדות ומיותרות לפה.
  • המנעו מעישון ושתיית אלכוהול בטרם ההשתלה – הוכח כי עישון ושתיית אלכוהול עלולים לעודד דלקות חניכיים בחלל הפה. לכן מומלץ להמנע מאלה לאורך זמן קבוע בטרם ביצוע ההשתלה, בכדי שלא ישפיעו לרעה על קליטת השתלים הדנטליים בפה.

לסיכום: ברור כי השתלת שיניים, כמו כל הליך רפואי אחר, עלולה להשתבש. כאמור, בהקפדה על הרגלי חיים נכונים, מסירת אינפורמציה ובחירת הטיפול והרופא המתאימים ניתן להקטין את הסיכוי לכישלון.

כמו כן, חשוב לזכור כי ברוב רובם של המקרים, רופא שיניים מיומן ומנוסה יוכל לטפל בשתלים הדנטליים שנדחו ולבצע השתלת שיניים חדשה, מותאמת אישית לחלל הפה הייחודי של המטופל, תוך מזעור נזקים ולמידה מטעויות עבר.

מהי הרמת סינוס? מה ההבדלים בין הרמת סינוס פתוחה לסגורה? ומהי האלטרנטיבה המתקדמת אשר מצליחה לעקוף את הצורך בניתוח?
    הודות לשתלים הזיגומטיים, ניתן לבצע השתלת שיניים גם למטופלים בעלי מחסור בעצם בלסת העליונה. איך זה עובד?
    השתלת שיניים ביום אחד: מהפיכה רפואית או טריק שיווקי?