כל מה שצריך לדעת על נסיגת חניכיים – סימנים, גורמים, דרכי מניעה ודרכי טיפול

החניכיים הן רקמות העוטפות את השיניים שלנו ומגנות עליהן. נסיגת חניכיים היא מצב שבו השיניים, פשוטו כמשמעו, משנות את מיקומן – ונסוגות. כתוצאה מכך נחשפים שורשי השיניים. זהו תהליך הדרגתי, שבמידה ואינו זוכה לתשומת לב הראויה לו, בצורה של אבחון, טיפול ומעקב – רק יחמיר עם הזמן, ועלול להוביל גם לנשירת שיניים מחלל הפה.

מהם הסימנים לנסיגת חניכיים?

ישנם מספר סימנים המעידים על חשד לנסיגה, והם אסתטיים ותחושתיים כאחד. להלן 3 סימנים עיקריים, שאמורים להדליק אצלכם נורת אזהרה:

כאב ורגישות מוגברת – פעמים רבות, הסימן העיקרי להופעת הנסיגה הוא רגישות מוגברת ובלתי-צפויה לקור, חום ומגע, וזאת בשל חשיפתם של שורשי השן לעולם החיצון במקום לרקמות החניכיים המלטפות.

מראה אסתטי – נסיגת חניכיים מתבטאת לרוב בכותרות שיניים ארוכות מהרגיל ובהיווצרות של מרווחים ופערים בין השיניים. השיניים תיראנה ארוכות ותיווצר תחושה של חוסר סימטריה באזור.

דימום בחניכיים – פעמים רבות נסיגת חניכיים נוצרת בשל קיומה של מחלת חניכיים שקדמה לה. אחד הסימנים הנפוצים לקיומה של מחלת חניכיים הוא דימום בחניכיים. בין אם הדימום נוצר בשל הנסיגה או הדלקת – זהו סימן אזהרה מובהק לקיומה של בעיה.

מהם הגורמים לנסיגת חניכיים?

ישנם מספר גורמים אפשריים להתרחשותה של נסיגת חניכיים. בחלק מהמקרים ייתכן שילוב של מספר גורמים בו-זמנית, ולעיתים גם גורם אחד עשוי להספיק. להלן מספר גורמים מרכזיים:

מחלת חניכיים קיימת – הגורם המשמעותי ביותר לנסיגת חניכיים הוא קיומה של מחלת חניכיים קיימת. פעמים רבות מחלת החניכיים עצמה איננה מאובחנת בזמן, ועם הזמן מתחוללת בעקבותיה גם נסיגת חניכיים.

עישון – גם בהיעדר מחלת חניכיים קיימת, עישון מהווה גורם סיכון משמעותי להתרחשות נסיגת חניכיים, וכמו כן גם להופעת סוגיות דנטאליות אחרות.

צחצוח שיניים לקוי – צחצוח שיניים אגרסיבי ומוגזם, שימוש במברשת שאיננה מתאימה וצחצוח בתדירות גבוהה עשויים לגרום לנסיגה.

יישור שיניים – הליך יישור שיניים, שמטרתו חיובית, עלול לגרום במצבי קיצון גם לנסיגה בחניכיים, בעקבות הידחקות של השיניים אל מחוץ למעטפת התומכת שלהן.

פירסינג – פירסינג או עגיל בלשון, בשפה או בחלל הפה עשויים לגרום לנסיגה.

גיל – עם השנים וכחלק מתהליך ההזדקנות עלולה להיווצר נסיגה טבעית של החניכיים.

הצטברות אבנית – אבנית שמצטברת בעקבות היגיינה דנטאלית לקויה עשויה לקדם תהליכים של נסיגת חניכיים.

נסיגת חניכיים

הסיכון המרכזי בחוסר טיפול

מלבד הסוגיה האסתטית ומלבד הסוגיה התפקודית והפגיעה שהיא גורמת לאיכות החיים, בשל רגישות השיניים החשופות לשינויי טמפרטורה, הסיכון המרכזי והמשמעותי ביותר הכרוך בחוסר מתן תשומת לב וטיפול בנסיגת חניכיים הוא נשירת שיניים. אט-אט ועם התקדמות הנסיגה, השיניים כבר לא תיתמכנה יותר על ידי החניכיים – וכך הן עשויות לנשור. נזק מסוג זה עשוי להיות בלתי-הפיך ללא התערבות כירורגית בידי רופא שיניים, לכן כדאי להימנע מכך ולדאוג לטפל בסוגיה בהקדם.

כיצד למנוע נסיגת חניכיים מבעוד מועד?

אמנם נסיגה מינימאלית עשויה להתרחש בחלל הפה של כל אדם באשר הוא, אך פעמים רבות ניתן למנוע נסיגה משמעותית, כזאת שמצריכה התערבות מקצועית, על ידי נקיטת הפעולות הפשוטות הבאות:

הימנעות מעישון – יש לכך סיבות טובות ורבות אחרות, אך הימנעות מעישון עשויה למנוע היווצרות הן של מחלת חניכיים והן של נסיגת חניכיים.

שמירה על היגיינת חלל הפה – צחצוח נכון, המבוצע בתדירות הנכונה ובעוצמה נכונה ולא מוגזמת, ושימוש נבון בחוט דנטאלי, יעזרו לשמור באופן כללי על היגיינת חלל הפה, וימנעו הופעת של סוגיות ומחלות שונות, לרבות נסיגת חניכיים.

הסרת אבנית – בנוסף לצחצוח נכון ושימוש בחוט דנטאלי, כדאי לבקר אחת למספר חודשים אצל השיננית, וזאת לצורך קבלת טיפול הסרת אבנית ואבחון של סוגיות דנטאליות אפשריות על-הדרך.

בדיקות תקופתיות – בהחלט מומלץ לבצע בדיקות תקופתיות ומעמיקות של חלל הפה גם אצל רופא השיניים, בין אם קיימים סימנים לקיום בעיה ובין אם לא.

הימנעות מפירסינג – מומלץ להימנע מלעשות פירסינג או עגיל בחלל הפה.

סד לילה – במידה וקיימת בעיה של שחיקת שיניים, ובפרט כאשר מתמודדים עם סוגיה של נסיגת חניכיים, כדאי להשתמש בסד לילה, שימנע שחיקה אפשרית ויאזן את העומס על השיניים.

כיצד מטפלים בנסיגת חניכיים?

במידה וקיים חשש לנסיגה, העצה הטובה ביותר היא לפנות לאבחון ובדיקה אצל רופא שיניים. כל עוד פונים בזמן, ניתן למנוע מצב של החמרה והתקדמות בסוגיה, ולהימנע מביצוע הליכים כירורגיים מורכבים, שעשויים להיות כרוכים לעיתים גם בעלות כלכלית גדולה.

רופא שיניים יוכל לבדוק היטב את מצב החניכיים, לאבחן את הנסיגה האפשרית בחניכיים או את מחלת החניכיים, לשים אצבע על הסיבה או הסיבות לקיומן – ולהתאים את הטיפול המדויק ביותר לבעיה. בנוסף לכך, הוא יוכל להדריך אתכם כיצד לנהוג מעתה והלאה, ועד להחלמה מלאה, וגם כיצד לשמור על בריאות חלל הפה בהמשך.

במידה וחלה פגיעה אסתטית בשיניים, עשוי להיערך שיקום באמצעות כתרים או ציפוי חרסינה, על מנת להחזיר למטופל או למטופלת את המראה הנעים והאסתטי שקדם להופעת הנסיגה.

אם אתם מתמודדים עם אחד מהתסמינים המתוארים לעיל, או עם תסמינים אחרים העשויים להעיד על קיומה של סוגיה דנטאלית מסוימת, מומלץ לפנות לבדיקה מקצועית בהקדם.

השתלת שיניים ביום אחד: מהפיכה או טריק שיווקי?
    כיצד פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים מסייעים לרופאי השיניים לבצע השתלת שיניים בצורה יעילה, מדוייקת ועם אחוזי הצלחה גבוהים יותר?
    כיצד שתלים זיגומטיים חוסכים הליכים כירורגיים יקרים ומסובכים?